22 oktober 2019

De meest voorkomende sportblessures bij tafeltennis

Er zijn veel mensen die tafeltennissen. De een is lid van een vereniging en doet dit wekelijks en de ander doet dit af en toe op zijn werk. Het is in ieder geval duidelijk dat er regelmatig mensen bij de fysiotherapeut komen met blessures die zij hebben opgelopen tijdens tafeltennis.

Als je de sport regelmatig beoefent loop je zelf ook risico op een blessure. Het kan dan slim zijn om een pakket met fysiotherapie af te sluiten. Je wilt natuurlijk de goedkoopste zorgverzekering maar door een kleine maandelijkse bijdrage te betalen voor fysiotherapie voorkom je dat je de kosten voor fysiotherapie zelf moet betalen. Bekijk dus de mogelijkheden bij het afsluiten van de zorgverzekering 2020. We bespreken hier de meest voorkomende blessures die je kunt oplopen tijdens tafeltennis.

Schouder
Schouderblessures komen vaak voor tijdens tafeltennis. Dit komt door de zwaaiende beweging. Doordat je deze beweging vaak en snel maakt kun je last krijgen van je schouder. Door tennis krijgen mensen juist vaak last van de elleboog. Dit komt bij tafeltennis minder vaak voor. Dit komt omdat bij tafeltennis een korte beweging wordt gemaakt die grotendeels uit de schouder komt. De blessures komen eigenlijk altijd voor aan de speelkant.

Nek en rug 
Ook klachten aan de nek of rug komen vaak voor. Over het algemeen heeft dit twee oorzaken. Ten eerste omdat er een zwaaiende en zijwaartse beweging wordt gemaakt die ook de schouderblessure veroorzaakt. Deze beweging maak je snel achter elkaar waardoor er kleine scheurtjes kunnen ontstaan. De andere reden voor nek en rug klachten is de houding die wordt aangenomen. Veel mensen hebben namelijk een verkeerde houding, doordat je constant spanning op je rug en nek hebt met deze houding kun je last krijgen van blessures.

Pols
Veel mensen denken dat de meest voorkomende klachten aan de pols zijn. Toch komt dit minder vaak voor dan de schouder, nek en rug klachten. Desondanks is het natuurlijk wel mogelijk dat je last krijgt van een blessure aan de pols. Dit komt net als bij de schouder door de eenzijdige belasting en de beweging die je vaak herhaald. De slag die je maakt komt deels ook uit de pols waardoor deze te zwaar belast kan worden.

Wat te doen bij blessures
Het liefst wil je een blessure voorkomen, toch lukt dit niet altijd. Het is daarom belangrijk om te weten wat je het beste kunt doen als je een blessure hebt. Ten eerste zul je de spieren moeten laten rusten en tijdelijk niet tafeltennissen. Een grote fout die mensen maken is dat zij doorgaan met een sport terwijl hun spieren moeten herstellen. Wanneer je doorgaat zul je de spieren nog meer belasten waardoor de kans groot is dat de blessure alleen maar erger wordt. Als je ergens last van hebt moet je naar je lichaam luisteren. Blijft een blessure aanhouden? Ga dan naar de fysiotherapeut. Met de juiste hulp ben je vaak weer snel van je blessure af.